Avagy: a megszokásra való hagyatkozás hibája.

Megbízóm egy korábbi ügyfeléhez érkeztünk az értékesítő kollégával, előre egyeztetett időpontban. Az én feladatom az volt, hogy „On the Job” módszerrel monitorozzam az értékesítő munkáját. Figyeljem a tárgyalás menetét, a kommunikációs csatornák működését. Az üzletkötőnek – aki a cégnek évi több száz milliós árbevételt hoz – fel kellett vennie egyik nagy, alvó ügyfelével újra a kapcsolatot, hogy a megrendelések ismét elinduljanak…

Az üzletkötő a régi, bevett szokásnak megfelelően arra készült, hogy a megbeszélésen a vállalat részéről az érintett terület három férfi felsővezetője lesz jelen.

Nagy volt a meglepetés, amikor a vállalat aulájában egy fiatal, törékeny hölgy fogadott bennünket, hát még akkor, amikor az üzletkötő finom puhatolózást követően megtudta, hogy ez a tárgyalás végéig így is marad…

Az enerválttá és frusztrálttá vált üzletkötő nem tudott úrrá lenni csalódottságán. A tárgyalás teljes hossza alatt úgy érezte – és akaratlanul úgy is éreztette -, hogy nem a megfelelő, kompetens személlyel beszél, mintha itt valami tévedés lenne…

A tárgyalás sikertelen végkimenetele innentől borítékolva volt.

Pedig milyen egyszerűen kivédhető egy ilyen dermesztő helyzet!

Már az időpont egyeztetésekor értékes információkhoz juthatunk, ha nem mulasztjuk el megkérdezni, ki vesz részt a tárgyaláson és milyen pozíciót tölt be a vállalatnál. Ez alapján igazítani tudjuk a tárgyalási stratégiát.

Újra és újra visszatérő hiba a bevált rutinra hagyatkozni, ez derült ki ebben az esetben is. Tanulság: a felkészülés akkor is fontos, ha olyan ügyfélhez megyünk, akit úgy gondolunk, ismerünk!

Kapcsolatfelvétel előtt érdemes egy rövid, de céltudatos checklistát összeállítani, amely segítségével felkészülhetünk a találkozásra.

Meeting előtti ellenőrzőlista:

  • partner/partnerek nevei, elérhetőségei
  • a találkozás helyszíne
  • információk a partner cégről
  • korábbi közös találkozók tapasztalata
  • előzetes informálódás online forrásokból
  • saját céljaink és mondanivalónk átgondolása

Egy felkészült üzletkötő nagyobb eséllyel köt sikeres üzletet cége számára. Az alapos felkészítésben érdemes igénybe venni profi szakember segítségét. A Bardóczy Ákos Kolos tanácsadó tréner által alkalmazott négy lépcsős tréningrendszer cége és üzletkötői segítségére lehet a hatékony üzletkötés folyamatában.

Facebook Comments