Beszéljünk egy kicsit a LEAN-ről, értelmezzük újra a benne rejlő előnyöket a mai kihívásoknak megfelelően…

 

A LEAN módszertan ma már nem ismeretlen a hazai vállalatok számára, egyáltalán nem számít napjainkban újdonságnak, sőt egyre több helyen alap elvárásként, meghatározó vállalati kultúrát formáló rendszerként alkalmazzák a módszert, elsősorban termelési környezetben.

A LEAN szemlélet bevezetése vállalati környezetben rövid időn belül rendkívüli, pénzügyileg kimutatható hatást vált ki. Leginkább elterjedt nézet a LEAN módszertannal kapcsolatban, hogy kiválóan alkalmas értékteremtésre, hatékonyságnövelésre illetve a veszteségek csökkentésére.

Szervezetfejlesztő és LEAN szakértői kollegáinkkal túllépve a hagyományos megközelítésen a LEANT olyan holisztikus szervezetfejlesztési megközelítésnek tekintjük, amely nem csupán a termelés hatékonyságát hivatott növelni. Számunkra a LEAN a vállalat minden szegmensében jól alkalmazható szemlélet, mely hosszú távon támogatja a munkavállalók felhatalmazásán és elkötelezettségén alapuló vállalati kultúrát.

 

Cél, hogy a mindennapi rutin és gépiesség helyett, hatékony és emberközpontú, tudatos fejlesztés valósul meg pl. a Kaizen programok által, ami a gazdaságosság mellett erősíti a szervezet fejlődési motivációját is. Egy ilyen szemléletű vállalat minden alkalmazottját megtanítja a hatékony problémamegoldásra, ösztönzi a tanulást és a folyamatos fejlődési kultúrát.

A különféle eszközök mindegyike hat valamilyen módon a vállalat működésére. Hatásuk mértéke eltérő lehet, de emellett egymást is erősíthetik és azonos tényezőkre is hathatnak. Pont emiatt nehéz az egyes LEAN eszközök tényleges hatását számszerűsíteni. Emellett még befolyásoló tényezők lehetnek, a LEAN nélkül is bekövetkező hatások (például a piaci események), amiknek jelentős része független lehet a vállalat működésétől.

Sajnos többször tapasztaltuk, hogy a LEAN eszközeit gyakran, véleményünk szerint helytelenül, egyszerre vezetik be a vállalatnál, így nem is lehet és nincs is értelme eszközök szerint felbontva számszerűsíteni a hatásokat.

A LEAN eszközök bevezetését érdemes lépcsőzetesen, egymásra építve kezdeni.

Első körben az „ötlet management” (Idea Management) rendszert érdemes a vállalati kultúrába beépíteni. Új, innovatív ötletek – alacsony ráfordítás mellett gyors megtérülés.

Második lépésként a folyamatok elemzése történik. Értékáram elemzés (Value Stream Mapping) a veszteségek kiszűrésével és megszüntetésével.

Harmadik lépés a strukturált probléma megoldó technikák integrálása a folyamatokba (Problem solving, 5why?, 4M stb) ami már a hatékonyságot és a produktivitást növeli.

A LEAN szemlélet bevezetése után a következő, magasabb szint nem a fenntartás hanem a folyamatos fejlesztés (Continuous Improvement)

Az alkalmazott eszközökkel eltávolíthatóak a veszteségek, így csökkenthetők a költségek, a jobb minőség és a versenyképes ár révén javítható az árbevétel, valamint kisebb működő tőkére lesz szükség.

Facebook Comments